Friday, 2 August 2013

Pintu hati belum terbuka untuk menutup aurat?jangan risau,pintu neraka menunggu kamu,hehe


Kawan: Bukan aku tak nak. Tapi, buat apa aku buat kalau aku tak ikhlas.

Saya: Tak ikhlas?

Kawan: Haah lah. Nanti sia-sia je aku buat tapi aku buat dalam keadaan aku terpaksa dan dipaksa.

Saya: Terpaksa dan dipaksa?

Kawan: Haih. Yelah, kalau nak pakai tudung kenalah ikhlas. Kenalah dari hati sendiri, mestilah dapat hidayah dulu, ada seru dulu. Kalau tak, nanti tudung je kat kepala, tapi perangai masih tak ubah. Tak ikhlas namanya tu.

Saya: Oh. Macam tu ke.?

Kawan: Hmm.

Saya: Emm. Kenapa kau kerja kat syarikat AA tu?

Kawan: Eh. Pesal ko tetiba tanya pasal kerja lak ni? Bukan kita cakap pasal tudung ke tadi?

Saya: Hehe. Saje. Apasal ko kerja kat syarikat tu ye?

Kawan: Kenapa kerja kat situ? Ala, sebab aku nak cari duit la.

Saya: Kalau bukan sebab duit, ko nak kerja tak?

Kawan: Err.. aku kerja sebab aku nak duit. Aku tak kerja, kalau bukan sebab duit.

Saya: Jadi... kau tak ikhlas lah ni kerja kat syarikat AA tu? Kau kerja sebab kau nak duit je lah ni?

Kawan: Eh. Tak. Aku ikhlas.... Dulu, memang aku fikir nak duit je. Tapi sekarang, aku ingat, aku nak naikkan reputasi syarikat AA tu jugak dan aku kerja sebab kerja itu ibadah.

Saya: Oh. Macam tu. Kiranya, sekarang dah ikhlas bekerjalah, bekerja kerana Allah? Dulu tak berapa nak ikhlas?

Kawan: Heheh. Haah. Macam tulah. 

Saya: Alhamdulillah. Jadi, kenapa kau susah nak bertudung dan menutup aurat pulak?

Kawan: Eh. Kenapa tetiba pasal tudung pulak ni? Peliklah ko ni.

Saya: Apa yang peliknya.? Kalau awal bekerja tak ikhlas boleh kau lakukan, kenapa tidak dengan menutup aurat? 

Kawan: Maksud kau? Aku tak faham.

Saya: Menutup aurat itu wajib. Mesti dilakukan. Kenapa mesti tunggu ikhlas itu datang?

Kawan: Err. Sebab menutup aurat tu benda baik. Mestilah ikhlas dulu.

Saya: Kerja itu juga benda baik. Kenapa tak tunggu ikhlas datang baru nak kerja?

Kawan: Err. Kalau tunggu ikhlas datang, tak kerjalah aku. Tak dapat duit lah aku.

Saya: Dan kalau kita nak tunggu ikhlas datang, tak menutup auratlah kita. Tak masuk syurga Allah lah kita.

Kawan: Mm. 

Saya: Kau boleh kerja tanpa menunggu ikhlas datang. Lepas lama bekerja, kau mulai faham dengan selok belok kerja mu dan kau mulai jatuh cinta dengan kerja yang kau lakukan. Dan akhirnya, kau ikhlas dalam melakukan kerja tanpa menuntut gaji yang tinggi. Kan?

Kawan: Ermm.

Saya: Begitu juga dengan menutup aurat, bertudung. Kau sepatutnya boleh bertudung dan menutup aurat tanpa menunggu ikhlas datang. Kerana apa? Kerana ikhlas itu akan datang dengan izin Allah setelah dirimu cuba mematuhi perintah Allah. Sama halnya dengan solat, puasa dan lain-lain. Kewajipan yang Allah tetapkan itu wajib kita lakukan tanpa sebarang alasan. Persoalan ikhlas atau tidak itu hanya Allah yang akan nilai. Bukan dari kaca mata manusia.

Kawan sudah membatu. Matanya berair.

Saya: Kalau kita boleh memaksa diri kita bangun pagi dan keluar bekerja di pagi buta kerana merasa kerja itu ibadah. Kenapa tidak dengan menutup aurat? Kenapa menutup aurat itu berat?

Kawan: Aku.. aku...

Saya: Jangan tunggu ikhlas. Buat je dulu.

Kawan: Tapi...

Saya: Paksa diri. 

Kawan saya menangis akhirnya. Saya peluk dia.

Erat.

Terima kasih kerana baca ke akhir, berhenti guna alasan "Belum sampai seru" "Hidayah belum datang" kerna mungkin MAUT menjemputmu sebelum sempat kamu bertemu hidayah. 

p/s: Kadang-kadang nak tegur kawan tu risau dia terasa, cuba share ni, harap mereka baca.

Saturday, 27 July 2013

Kalau Allah tu baik kenape cipta neraka?


Kawan-kawan , selawat dulu..
اللهم صل علي محمد وعلي آل محمد وصحبه وسلم
Semoga Kita Mendapat Syafaat Di akhirat.. insyaAllah.. aamiin

Seorang gadis Melayu beragama Islam yang jahil bertanya pada seorang Ustaz :

"Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je?
Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?"

Ustaz itu terkedu.

Ustaz itu menjawab : "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam. Hidup senang. Lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka takde. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga, kan? Tuhan tu baik."

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu?

Jelas ustaz itu lagi : "Perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga, maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji
sebab semua orang akan 'lulus' percuma.
Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga. Perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga. Lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak. Takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa adil ke?"

Gadis itu terdiam.

Ustaz : "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih
sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang,
tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni.
Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah.
Ingatlah, semua yang ada pada kita bukan hak kita. Semuanya adalah pinjaman dari Allah Taala.

Allahurabbi..
may Allah bless~
assalamualaikum..

Kita bercinta sampai ke syurga :)

 
kawan-kawan,
selawat dulu jom?
oke dah?
cmtu la bagus,
alhamdulillah:)

oke aku nk share something ny,
ade yg post kt aku so aku share kt sni, hhe
mlu nk share sbb romantik gler kot, tp bnde baik, x slah rsenye lw share kn?oke cte dy begini :

Sepasang Suami Isteri "Sweet Couple"
sedang berjalan sambil berpegangan
tangan.. Tiba2 si Isteri bertanyakan
soalan pada suaminya...

ISTERI: Abg, bila kita jalan mcm nie,
semua org memerhatikan kita kan?
Msti mereka pelik kenapa lelaki
sehensem abg memilih saya yang
serba kekurangan ni sebagai isteri
abg...

SUAMI: Kenapa sayang cakap mcm tu??
Sayang kan isteri abg, biar lah apa org
nak cakap pun... (senyum)

ISTERI: Sayang tahu tu, tapi sayangkan
tak secantik perempuan2 lain, badan
gemok, kulit gelap, pendek,. Rasa mcm
tak layak jadi isteri abg... (Dgn nada
yang sayu)..

SUAMI: (sambil mengenggam erat tgn
isterinya) Sayang, nie lah yg dikatakan
JODOH... ALLAH dah tentukan sayang
jadi milik abg, abg REDHA... Dan untuk
pengetahuan sayang, abg pilih sayang
sebagai isteri abg bukan kerana paras
rupa, bukan kerana harta tapi kerana
agama yg ada pada sayang..kali
pertama abg tgk sayang, abg yakin
sayang boleh jadi isteri yg terbaik
untuk abg tempuhi dunia nie... dan
bila abg pandang muka sayang masa
tu, nmpak wajah keibuan pada
sayang....

ISTERI: Tapi abg........

SUAMI: (menutup mulut isterinya) Tak
de tapi-tapi, Sayang adalah AMANAH
dari ALLAH,. Apa pun yg org nak cakap
abg tak kisah, apa yg abg tahu, abg
BAHAGIA ada sayang disisi, sbb sejak
kita nikah abg dah ada teman untuk
menghafal al-quran, abg dah ada
teman untuk mengaji dan abg dah ada
teman untuk Tahajjud di sepertiga
malam... sayang ingat senang ke abg
nak cari isteri mcm sayang????
susah tau...

ISTERI: memandang suaminya dengan
air mata berlinangan dipipi..

SUAMI: Alolololo... isteri abg nngis
ye??? (smbil kesat air mata isterinya)..
Abg tahu abg hensem (cewahhhh,
hehehe) , dan abg tahu abg boleh
dapat perempuan2 yang cantik, tapi
abg tak nak ikut NAFSU, lumrah lelaki
inginkan teman hidupnya secantik
bidadari, tapi abg tak kejar semua tu,
semua tu hanya didunia.. abg nak
kejar JANNAH bersama2 isteri abg yang
comey nie... abg tahu isteri abg nie
mampu jadi bidadari abg yg paling
cantik untuk abg dan anak2 nnti...
InsyaALLAH di syurga nnti juga... kan
sayang kan???

ISTERI: InsyaALLAH abg, trima kasih
(nangis)
SUAMI: Dah la tu syang, jgn nngis dah
tau.. Jom ikut abg g masjid, kita g
taman2 syurga, malam nie ada kuliah
kat masjid..

ABANG SAYANG ISTERI ABG.... (^^ ,)
Allahurabbi...

Friday, 26 July 2013

5 syarat utk buat maksiat


Kawan-kawan , selawat dulu..

اللهم صل علي محمد وعلي آل محمد وصحبه وسلم

Semoga Kita Mendapat Syafaat Di akhirat.. insyaAllah.. aamiin



Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat."
Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama,jika kamu bermaksiat kepada Allah,jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

Yang kedua," kata Ibrahim,"kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.

Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi
permintaanku?" "Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." katanya sambil teresak-esak.

kisah lelaki yang tidak pernah berselawat


Selawat dulu..
اللهم صل علي محمد وعلي آل محمد وصحبه وسلم

Semoga Kita Mendapat Syafaat Di akhirat.. insyaAllah.. aamiin

Pada satu malam, dia bermimpi bertemu Rasulullah s.a.w. Baginda s.a.w langsung tidak menoleh ke arahnya. Kemudian lelaki itu bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah engkau marah padaku?" Rasulullah s.a.w menjawab, "Tidak". Lelaki itu bertanya lagi, "Mengapa engkau tidak menoleh dan memandang kepadaku?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Kerana aku tidak mengenalimu." Lalu lelaki itu menambah, "Bagaimana engkau tidak mengenaliku, bukankah aku ini umatmu? Padahal para ulama telah mengatakan bahawa engkau mengenali umatmu lebih daripada ayah ibunya." Rasulullah s.a.w menjawab, "Aku tidak mengenalimu kerana engkau tidak mahu mengingatiku dengan membaca selawat. Padahal aku kenal pada umatku itu bergantung kepada bacaan selawat mereka kepadaku."

Kemudian lelaki itu terbangun dari mimpinya. Lalu dia mewajibkan dirinya dengan membaca selawat 100 kali sehari. Maka beberapa hari kemudian pemuda tadi bermimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w berkata, "Sekarang aku kenal engkau dan aku syafaati engkau."

– Imam al-Ghazali (Mukashafah al-Qulub)

Surah al-Kahf-translation of Quran in english

Surah al-Kahf menerangkan hakikat dunia yang menjadi perhiasan. Hiasan itu dalam bentuk harta, ilmu dan emosi/kuasa. Jika ia tidak diurus dengan baik, perhiasan itu tidak mampu meningkatkan amal kebaikan. Namun dengan panduan dalam Surah ini, ia akan membantu kita dalam menangani godaan iblis dan Dajjal.  




  1. All praise to Allah Who sent down the Book upon His Bondman and has not put therein any crookedness.
  2. The Book of justice that may warn of severe punishment from Allah and that may give the believers who dogood deeds the glad-tidings that for them there is good reward.
  3. In it, they shall abide forever.
  4. And that it may warn those who say, 'Allah has taken a son for Himself.'
  5. They have no knowledge about it nor their forefathers. What a monstrous word it is, that comes out from theirmouths. They are merely telling a lie.
  6. Then haply you will risk your life with grief after them if they believe not in this discourse.
  7. Undoubtedly We adorned the earth whatever is on it, so that We may test them as to which of them is best inworks.
  8. And undoubtedly whatever is on it, We shall one day leave it as a barren field.
  9. Did you know that the men of the cave and of the forest's, side were of Our a wonderful sign?
  10. When those youths took refuge in the cave and said, 'O our Lord, 'grant to us mercy from yourself and providefor us guidance in our affair.
  11. Then ' We smote their ears many years in the cave.
  12. Then we raised them up that We might see which of the two groups most rightly tell the period of their staythere.
  13. We relate to you their story with truth. They were some young men who believed in their Lord and Weincreased them in guidance.
  14. We solaced their hearts when they stood up and said. 'Our Lord is He Who is the Lord of heavens and earth,we shall not worship any god beside Him, if we did so, then necessarily we uttered crossing the limit.
  15. These our people have taken for themselves gods besides Him. Why then they do not bring for them a brightauthority? Then who is more unjust than he who fabricates a lie against Allah.
  16. And when you have separated yourselves from them and from all that which they worship beside Allah, thentake refuge in the cave, your lord will unfold for you His mercy and will prepare an easy arrangement of youraffairs.
  17. And O beloved! You will see the sun when it rises, moves away from their cave to the right and when it sets,turn away from them on the left, whereas they are in the open space of the cave. This is of the signs of Allah.He whom Allah guides is on the right way, and he whom He sends astray, for him you will never find asupporter to guide.
  18. And you might deem them awake and they sleep and We turn them about to the right and to the left and theirdog has stretched his forelegs at the thresh hold of the Cave. O listener! if you had a look peeping at them,then you would have run away turning your back and would have surely filled with terror of them.
  19. And likewise We did rouse them that they might question one another. One spokesman of them spoke, 'Howlong have you stayed here, some of them spoke, 'We stayed a day or part of a day'. Others spoke, 'Your Lordknows well how long you stayed', now then send one of you with this silver, to the city, then let him look forwhich food is the cleaner there and that he may bring for you provision from it, and let him be courteous andlet him not inform anyone about you.
  20. Undoubtedly, if they would know you, then they would stone you or make you revert to their faith and if itwere so, then you would never get any good.
  21. Likewise We did inform of them that the people might know that Allah's promise is true and that the Hour -there is no doubt about it. When they began disputing among themselves about their affair' then they said''build over their cave any building? Their Lord knows well about them. Those who prevailed in their affair said,'we swear that we shall erect over them a mosque.'
  22. Now they will say, They are three and the fourth one is their dog', and some will say. 'They are five and sixthone is their dog, without seeing guessing atrandom, 'and some will say, they are seven and the eight one istheir dog.' Say you, 'My Lord knows well their number, none knows them but a few, so debate not about them,but the discussion to the extent outwardly expressed, and ask not to any man of the Book about them.
  23. And never say of any thing that I will do this tomorrow.
  24. But that Allah please, add remember your Lord when you forget and say like this, 'it is near that my Lord mightmake me see the right path nearer than this.'
  25. And they stayed in their cave three hundred years. Nine more.
  26. Say you, 'Allah knows well, how long they stayed. For Him alone is all the unseen of heavens and earth. Whatexcellent He sees and what excellent He hears. They have no protector beside Him and He associates no one inHis order.
  27. And recite what has been revealed to you of the Book of your Lord, there is none to alter His words, and neveryou will find refuge beside Him.
  28. And keep yourself familiar to those who call upon their Lord in the morning and evening seeking His pleasureand your eyes should not see others leaving them; would you like the adornment of the life of this world? Andobey not him whose heart We have made neglectful of Our remembrance and who followed his own desire andwhose affair exceeded the limit.
  29. And say, 'the truth is from your Lord, then whoso will, let him believe and whoso will, let him disbelieve,undoubtedly We have already prepared for the unjust a fire whose walls would surround them. And if theycomplain for water, then they will be helped with water, which is like molten lead that will burn the faces. Whata bad drink it is, and the hell what an evil place to stay.
  30. Undoubtedly those who believed and did good deeds. We shall not waste the reward of those whose works aregood.
  31. For them, there are gardens for habitation beneath which streams flow. They will be adorned therein withbracelets of gold and will wear green garments of silk and heavy brocade, leaning therein on raised couches,and the paradise, what a good resting-place
  32. And state to them the position of two men, that to one of them We provided with two gardens of grapes andcovered them with date-palms and We placed agricultural farming in between.
  33. Both gardens brought forth their fruits and gave nothing short in it, and We caused to flow streams amidstboth.
  34. And he had fruits, then he said to his companion, and he used to argue with him, 'I have greater wealth thanyou and am stronger in respect of men.'
  35. And he entered in his garden while wronging his soul. He said, 'I do not think that it will ever perish';
  36. And I do not think that the Hour will ever come, and even if I am returned to my Lord, then I shall surely, get abetter place of return than this garden.
  37. His companion replied to him while arguing with him, 'do you disbelieve in Him Who created you from dustthen from a purified drop of water, then made you a right man?'
  38. But I say only this that He, Allah, is my Lord and I associate none with my Lord'.
  39. And why it was not so that when you entered in your garden then you would have told, as Allah wills, we haveno power but the help of Allah, if you see me as less than you in wealth and offspring.
  40. Then it is near that my Lord will give me something better than your garden and send down thunder bolt fromheaven on your garden, then it may become a bare plain ground.
  41. Or its water sink in the ground, then you could never be able to find it.
  42. And his fruits were encompassed, then he remained wringing his hands for what he had spent in that gardenand it had fallen on its trellises and he is saying Oh; 'If I would not have associated anyone with my Lord'.
  43. And he had no party to help him against Allah, nor he was able to take revenge.
  44. Here it becomes clear that the authority is of Allah, the True. His reward the best and best is the end ofbelieving in Him
  45. And relate to them the example of the life of the World, it is as a water We sent down from the heaven, thenthe greenery of the earth because of it came out thickly and then it became dry grass which the wind scatter.And Allah is powerful over everything.
  46. The wealth and sons are an adornment of the life of this world and the lasting are the good things, theirreward is better with your Lord and is best in hope.
  47. And the Day We shall cause the mountains to move and you will see the earth clean open and We shall risethem, then We shall not leave any one of them.
  48. And all shall be presented before your Lord standing in rows. Undoubtedly you have Come to Us same as Wehad made you at first, but you thought that We would never fix any time of the promise.
  49. And the book shall be put, then you will see the culprits fearing for what is written therein and will say, 'Oh!Woe to us, what happened to this writing? It left neither any small sin nor a big sin that has not beenencompassed, and they found all that they did before them. And your -Lord is not unjust to anyone.
  50. And remember when We ordered angels to prostrate before Adam, then all prostrated save Iblees (Devil). Hewas of the Jinn, and then he went out of the command of his Lord. Do you take him and his offsprings forfriends apart from Me? And they are your enemies what an evil exchanges the unjust got.
  51. I had neither made them sit before Me while creating heavens and earth nor while creating themselves, andnor it is befitting to My Dignity that I should make My supporters to those who lead astray to others.
  52. And the Day when He will say, 'call My associates, whom you fancied, 'then they will call them; they will notanswer them, and We shall set a field of destruction between them.
  53. And the guilty will see the Fire and will believe that they are to call in it and will, find no way of return from it.
  54. And undoubtedly, We have explained in varied manner all kinds of examples in this Quran for the people. Andthe man is over every thing most contentious.
  55. And what hindered men from believing when guidance came to them and from asking forgiveness from theirLord. but that the traditions of the ancients should come to them or that, the varied torments should comeupon them.
  56. And We send not the messengers but as bearers of glad tidings and as warners and those who are infidelscontend with falsehood that they may subvert the truth therewith. And they took My signs and what they werewarned of as a joke.
  57. And who is more unjust than he who when he is reminded of the signs of his Lord turns away his face fromthem, and forgets what his hands have sent forward. We have put covers on their hearts that they may notunderstand Quran and in their ears heaviness. And if you call them towards guidance then too, they will neverfind the way,
  58. And your Lord is the Forgiver, full of mercy. If He would have seized them for what they did then He wouldhave hastened torment for them. But for them there is an appointed time against which they will not find anyrefuge.
  59. And these towns: We have destroyed when they committed injustices, and We had appointed a fixed time fortheir destruction.
  60. And recall; when Musa said to his servant, 'I shall not desist until I reach there where two seas have joined, orI go on for ages.
  61. Then when they both reached the meeting place of two seas they forgot their fish, and it found its way in thesea making an underground passage.
  62. Then when they had passed over from there, Musa told his servant, bring my breakfast, we have no doubtfaced great hardship in this Journey.
  63. He said, please see, when we took rest near that rock, then undoubtedly I forgot the fish, and the Satan (devil)made me forget so that I may mention it and it took its way in the sea, it is strange.
  64. Musa said, 'that is what we wanted; then turned back retracing their footsteps.
  65. Then they found a bondman from Our bondmen, whom We gave mercy from Ourselves and bestowed him,Our inspired knowledge.
  66. Musa said to him, 'should I remain with you on the condition that you will teach me of the right things whichyou have been taught.
  67. He said, 'you can never stay with me.'
  68. And how you will keep patience over that which your knowledge encompasses not?
  69. Musa said, 'soon if Allah will, you will find me patient, and I shall not disobey you in any affair.
  70. He said, 'If you remain with me, then ask, not anything, unless I myself mention it.
  71. Now both of them set out, until when they embarked in a boat, he cleaved it. Musa told, 'have you cleaved it inorder to drown its passengers, undoubtedly you have done a wrong thing.'
  72. He said? ' Did I not tell you, that you would not be able to stay with me.'
  73. Musa said, 'catch me not for what I forgot and put not difficulty in my affair on me.
  74. Again, both of them set out, until when they met a boy he killed him, Musa said. 'Have you killed an innocentsoul without his having killed another? Undoubtedly you have done a hideous thing'.
  75. He said, 'Had I not told you, that you could never keep company with me'?
  76. Musa said, 'If I ask anything to you after this, then keep not company with me; undoubtedly, your excuse isalready fulfilled from my side'.
  77. Again both went on till they came to the people of a village, they asked the villagers for food, but they refusedto entertain them, then the two found a wall about to fall, he set it up right. Musa said, 'if you had wished, youcould have taken a wage for it'.
  78. He said, 'this is the separation between me and you'; now I shall tell you the explanation of those things overwhich you could not have patience.
  79. As for the boat, it belonged to certain poor people who were working in the sea, then I intended to make itfaulty and behind them, there was a king who used to seize every perfect boat forcibly.
  80. And as for the boy, his parents were Muslims, then we feared that he might involve them in contumacy andinfidelity.
  81. Then we intended their Lord might give them one better than he in purity and nearer in affection.
  82. As for that wall, it belonged to the two orphan lads of the city and underneath it was their treasure and theirfather was a noble man; then your Lord desired that those two should reach their maturity and bring forth theirtreasure as a mercy from your Lord, and this I did, not of my own biding. This is the significance of thosethings on which you could not have patience.
  83. And they ask you about Zulqarnain, say, you; 'I recite to you an account of him'.
  84. Undoubtedly, We gave him a control in the earth and bestowed him a means of everything.
  85. Then he followed a way.
  86. Till when he reached the place of sun setting, he found it setting in a spring of black mud, and he found apeople there. We said, 'O Zulqarnain, either you punish them or do good to them'.
  87. He submitted, 'as one who did injustice, we shall punish him soon, then he will be returned towards his Lord,He will strike him with an evil striking'.
  88. And one who believed and did good deeds then the recompense for him is the good; and soon We shall speakto him easy affair.
  89. Again, he followed a way.
  90. Until, when he reached the place of sun rising he found it rising on a people for whom We had not put anyshelter against the sun.
  91. So is the talk. And whatever he had, Our knowledge encompasses all.
  92. Again, he followed a way.
  93. Until when he reached between two mountains, he found inside them some such people who deemed not tounderstand any word.
  94. They said, 'O Zulqarnain, undoubtedly, Yajuj (Gog) and Majuj (Magog) create mischief in the earth, should wethen fix some tribute for you on the condition that you may set up a wall between us and them.'
  95. He said, 'that upon which my Lord has given me control is better, then help me with strength, I may make astrong barrier between you and them.'
  96. Bring to me the pieces of iron, till when he leveled the wall upto the sides of the two mountains, he said,'blow', till when he made it a fire, said he, 'bring me, that I may pour molten copper on it'.
  97. Then Yajuj and Majuj could neither climb over it, and nor could make a hole in it.
  98. He said, 'this is a mercy from my Lord, 'then when the promise of my Lord will come, He will break it intopieces, and the promise of my Lord is ever true.'
  99. And on that day We shall leave them that one group, of them will surge over the other and the trumpet shallbe blown, then We shall gather them all together.
  100. And We shall bring the Hell before the infidels.
  101. Those upon whose eyes there were covering from My remembrance and could not hear the truth.
  102. Do then the infidels bondmen as their supporters beside Me? Undoubtedly We have already prepared hell forthe hospitality of the infidels.
  103. Say you, 'shall I tell you. Whose actions are worst?
  104. Those whose all struggles were lost in the life of the world and they imagine that they are doing good work.
  105. These are the people who disbelieved in the signs of their Lord and in His meeting. Therefore all-their deedsare vain, and We shall not establish any weight for them on the day of judgement.
  106. This is their recompense, the Hell for they disbelieved and took My Signs and My Messengers in mockery.
  107. Undoubtedly, those who believed and did good deeds, the gardens of paradise are for their hospitality.
  108. They shall dwell in it forever, not willing to change the place therefrom.
  109. Say you, 'if the sea be the ink for the words of my Lord, then necessarily, the sea would be exhausted and thewords of my Lord would not come to an end, though We may bring the like of it for help.'
  110. Say you, 'apparently in facial outlook of a man, I am like you, I receive revelation that your God is one God,then who-so-ever hopes to meet his Lord, he should do noble deeds and associate not any one in the worshipof his Lord.




indah kan maksud ayat ny?
may Allah bless~
assalamualaikum






Monday, 22 July 2013

Kisah warak Salahuddin Al-Ayubbi yang ramai tak tau..


Dalam kesejukan malam itu..Aku mendengar..Cerita tentang hebatnya seorang muslim bernama Salahuddin Al-Ayubbi, pemilik pedang paling tajam di dunia. Rugilah bagi anak-anak pelapis agama dan bangsa sekarang yang kerap kali mendengar cerita Hero fiksyen, tahyul dan rekaan barat seperti Batman, Spiderman, serta ultraman lebih kerap daripada mendengar cerita tentang pahlawan Islam..
Kita ? Kita bagaimana? Secara jujur, kita sendiri lebih kenal siapa spiderman daripada kisah tokoh-tokoh Islam bukan?
Cuba kita tanya pada umat Islam sekarang tak kisah mat rockers ke anak muda ke orang veteran ke..
Siapa dia Salahuddin Al-Ayubbi?
Siapa dia Syeikh Yusuf Qaradawi ?
Siapa dia As-Syahid Hassan Al-Bana?
Siapa dia Muhammad Al-Fateh?
Siapa dia Syeikh Ahmed Deedat?
Hurm..
Aku dengan teliti mendengar cerita sang penceramah tentang Sallahuddin bagaikan anak kecil mendengar cerita sang pelipur lara. Bezanya Sang pelipur lara hanya bercerita kisah dongeng.. Tetapi ini kisah benar-benar berlaku..
Bila??
Suatu Masa Dulu…..
“”"”Bagaimana aku ingin ketawa sedangkan masjid Al-Aqsa masih dibawah jajahan musuh?”"”
kata Sallahuddin al-Ayubbi ketika ditanya mengapa beliau sentiasa serius dan tidak pernah ketawa..
Salahuddin adalah dari keturunan Kurdis. Bukan berbangsa Arab.. bukan berbangsa palestin..tapi.. mengapa salahuddin menghabiskan sepanjang umurnya bertarung mendapatkan Palestin dan Al-Aqsa?
Betapa hebatnya salahuddin apabila berjaya menyatukan umat islam yang berpecah belah .. segala persoalan fahaman, mazhab, bangsa,dan keturunan semuanya ditinggalkan untuk bersatu dibawah panji islam yang diketuai Salahuddin. Malah.. Salahuddin berjaya menyatukan fahaman yang sering bertelagah syiah dan ahli sunnah waljamaah untuk berjuang atas nama Islam..
Hebatnya Kau Salahuddin….
Suatu ketika dulu beliau pernah meminta air minum, tetapi entah apa sebabnya air itu tidak diberikan kepadanya. beliau meminta sehingga lima kali lalu berkata, “Aku hampir mati kehausan”. beliau kemudian meminum air yang dibawakan kepadanya tanpa menunjukkan kemarahan..
Penyabarnya kau Salahuddin..
Dalam kesungguhan, semangat dan ketahanan rasanya tiada siapa yang boleh menandingi Salahuddin.
Kadang-kadang beliau sendiri pergi ke kawasan perkhemahan tentera musuh bersama perisik-perisiknya sekali bahkan dua kali sehari. Ketika berperang beliau sendiri akan pergi merempun celah-celah tentera musuh yang sedang mara. beliau sentiasa mengadakan pemeriksaan ke atas setiap tenteranya dan memberikan arahan kepada panglima-panglima tenteranya.
Suatu Malam.. Richard the lion Raja England , musuh salahuddin sedang sakit didalam khemah tentera kristian..
Tiba-tiba ada satu kelibat manusia datang kepada Richard the Lion untuk merawat penyakitnya.. siapa sangka manusia itu musuh Richard sendiri.. Solahuddin Al-Ayubi.. Beliau sanggup menyamar dan membuang perasaan benci untuk merawat musuhnya sendiri. Subhanallah..
Pernah diceritakan, Salahuddin Al-ayubi pernah berhadapan Richard the lion untuk menunjukkan kehebatan dan kemahiran masing-masing. Richard the lion yang berbadan sasa mengambil pedang dari sarungnya dan dengan penuh tenaga menghunus kearah sebiji batu besar.. batu itu terbelah..
Apabila tiba giliran Salahuddin.. Salahuddin lantas mencampakkan sehelai kain sutera kelangit dan menghulurkan pedangnya,. Kain sutera dengan perlahan jatuh dan hinggap dimata pedang.. Kain itu terpotong dua kerana tajamnya mata pedang Salahuddin.
Dalam medan peperangan beliau bagaikan seorang ibu yang garang kehilangan anak tunggal
akibat dibunuh oleh tangan jahat.
Beliau akan bergerak dari satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk
mengingatkan tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah semata-mata.
Beliau juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinang
mengajak manusia supaya bangkit membela Islam.
Ketika mengepung Acre beliau hanya minum, itupun selepas dipaksa oleh doktor peribadinya
tanpa makan. Doktor itu berkata bahawa Salahuddin hanya makan beberapa suap makanan
semenjak hari Jumaat hingga isnin kerena beliau tidak mahu perhatiannya kepada
peperangan terganggu ..
Asakan Tentera Islam teramat dahsyat
Memaksa Tentera Kristian menyerah kalah.
tiada lagi pertempuran berlaku
Ketua tenteta kristian menunggang kuda menuju kearah Salahudin Al-Ayubbi didepan Baitul Maqdis..
“Adakah kamu orang islam akan memperlakukan kami seperti mana kami memperlakukan keatas orang-orang kamu terdahulu?” Kata Ketua Tentera Kristian
Semasa Kristian berjaya menawan Baitul Maqdis dahulu, jalan-jalan di jerusalem ‘tersumbat’ dengan mayat-mayat, orang-orang Islam yang tidak bersenjata disiksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat di atas bumbung dan menara rumah-rumah ibadah. Darah merah mewarnai bumi palestin akibat pembunuhan orang Islam beramai-ramai.
” Kami orang Islam tidak seperti kamu” Jawab Salahuddin Al-Ayubi.
Jawapan ini telah menyebabkan ramai orang kristian memeluk Islam akibat keindahan akhlak yang ditunjukkan Salahuddin Al-ayubbi..
Salahuddin tidak membalas tindakan mereka membunuh orang Islam yang tidak bersalah semasa orang kristian menawan baitul maqdis. Bersesuaian dengan tuntutan Islam, Orang awam tidak boleh dibunuh dalam peperangan..
Hari itu, Langit begitu Cerah
Laungan “Allahhu Akbar” dan “Tiada tuhan melainkan
Allah” telah memenuhi langit..
Para tentera tersenyum girang..
Pada Jumaat, 27 Rajab 583H bersamaan dengan tarikh peristiwa iskraj mikraj Rasulullah SAW.
Baitul Maqdis Ditawan Tentera Mukmin.
Ramai orang yang terdiri dari ulama,
Pembesar-pembesar, peniaga dan orang-orang biasa
datang merayakan gembira kemenangan ini
Selepas menunggu hampir 90 tahun
kini sembahyang Jumaat telah diadakan
semula di Baitul Muqaddis. ALLAHUAKBAR!
Salib yang terpampang di ‘Dome of Rock’ telah diturunkan.
Betapa Hebatnya hari itu hanya Allah yang tahu..
Kemenangan Seluruh Umat Islam
Kemenangan Atas Kemenangan
27 Safar, 589H
Malam itu telah nampak tanda-tanda berakhirnya hayat Salahuddin
Syeikh Abu Ja’afar , seorang yang wara’ telah diberi kepercayaan untuk duduk disebelah Salahuddin ketika beliau Nazak.
Salahuddin Antara pengsan dan sedar.
Lantas, Syeikh Abu Jaafar membacakan
“Dialah Allah, tiada tuhan melainkan Dia, Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata”
(Al-Hasyr: 22)
Sejurus Syeikh Abu Jaafar membacakan ayat tersebut,
Salahuddin terus membuka matanya sambil tersenyum
dengan muka yang berseri dan perasaan yang gembira dia berkata
“Memang Benar”
Selepas mengucapkan kata-kata itu, Rohnya pun kembali kerahmatullah.
Salahuddin tidak meninggalkan harta kecuali satu dinar dan 47 dirham ketika beliau wafat. Tiada rumah-rumah, barang-barang, tanah, kebun dan harta-harta lain yang ditinggalkannya. Bahkan harta yang ditinggalkannya tidak cukup untuk kos pengkebumiannya. Keluarganya terpaksa meminjam wang untuk menanggung kos pengkebumian. Malah kain kafan pun diberikan oleh seorang menterinya.
Empat puluh tahun kemudian,
Lord Olenby yang mengetuai pasukan Salibiah berjaya memasuki semula kota Baitulmaqdis, dia pergi ke kubur Salahuddin dan menginjakkan kakinya ke atas kubur Salahuddin sambil berkata:
“Sekarang aku datang semula ke sini.”
Alangkah penakutnya Si Olenby.. Celakalah si penakut ini kerana hanya berani berdepan dengan Salahuddin yang telah mati..
Tidak cukup dengan itu,
1917
Selepas Perdana Menteri Britain mengumumkan tamatnya perang salib ,
General Perancis,Goro telah datang kekubur Salahuddin Al- Ayubi dan menyepak kubur pembela Islam ini sambil berkata
” Bangunlah Salahuddin, Kami dah sampai disini!”
Alangkah bencinya mereka terhadap Hero umat islam ini.. Maha Suci Allah , telah mengurniakan seorang manusia yang hebat dalam membantu menegakkan umat Islam
Dalam tidak sedar,
aku rasa ada air mengalir dipipi..
Layakkah kita dibandingkan dengan Salahuddin Al-Ayubi?
Reflexi dan cermin-cerminkan diri..
mana tahap kita?
astaghfirullah..
lemah nya umat sekarang..
lemahnya aku…
Malam itu, aku terdengar bunyi bising motor berlumba..
aku menjenguk diluar jendela..
Anak-anak muda bertaruh nyawa untuk mendapatkan hadiah- seorang perempuan untuk ditiduri,..
Aku menggelengkan kepala…
mungkin ini generasi Salahuddin Al-Ayubi??
hurm..
generasi AL-AYYUBI dalam bayanganku~

nRelate Posts and Homepage